آشنایی با اصطلاحات تخته نرد
آشنایی با اصطلاحات تخته نرد
بازی تخته نرد یک بازی هیجانی ست که اگر بازیکنی تمام مهره های خود را به بیرون تخته ببرد، برنده است بعلاوه تخته نرد لوکس همچون تخته نرد خاتم کاری می تواند بر هیجان این بازی بیفزاید. این بازی نیز مانند دیگر بازی ها دارای واژگان خاصی است که می تواند برای بازیکن جدید گیج کننده باشد. برای جلوگیری از این که در حین بازی تخته نرد مانند یک تازه کار بنظر نرسید، ما با تجهیزات و اصطلاحات تخته نرد شما را آشنا می کنیم، پس با ما همراه باشید.
تجهیزات
– تخته: سطحی که روی آن تخته نرد بازی می کنید. معمولاً به صورت چمدان برای حمل و نقل آن شکل گرفته است.
– چکرز: قطعاتی که شما و حریف در اطراف تخته نرد حرکت خواهید داد. برای هر بازیکن 15 شطرنج با رنگ های مختلف وجود دارد.
– تاس دقیق: همیشه بهتر است از تاس دقیق برای بازی استفاده کنید. این تاس ها کاملاً تنظیم شده و هر بار غلتکی تصادفی تضمین می شوند. همه تخته ها به طور پیش فرض با تاس های دقیق ارائه نمی شوند.
– فنجان تاس: فنجانی که بازیکن برای تکان دادن تاس خود قبل از رول استفاده می کند. تقریباً در همه مسابقات جهان، استفاده از دست برای غلت دادن تاس مجاز نیست.
اصطلاحات بازی تخته نرد
1- بلات: چک کننده منفرد روی نقطه ای که در معرض خطر اصابت توسط حریف قرار دارد.
2- شات: داشتن فرصتی برای زدن یک لکه. اگر یک لکه از فاصله 1 تا 6 امتیازی فاصله داشته باشد، در مورد شلیک مستقیم صحبت می کنیم. اگر لکه در فاصله 7 امتیاز یا بیشتر باشد، در مورد شلیک غیرمستقیم صحبت می کنیم.
3- ضربه: فرود روی یک لکه و ارسال آن به میله.
4- نوار: فضایی در وسط تخته است که در هنگام ضربه زدن چکرز در آن قرار می گیرد.
5- شیار: قرار دادن یک چک کننده منفرد بر روی یک نقطه با هدف پوشش دادن آن در نوبت بعدی برای ایجاد یک نقطه (مانند شکاف پنج نقطه)
6- Prime: یک سری امتیازاتی است که مانع از پرش بیش از حد بازی کننده های حریف شما می شود. پرش 6 امتیاز با تعریف غیرممکن است.
7- Bearing off: اقدام در آوردن چکرهای خود از صفحه. هدف از هر بازی تخته نرد این است که قبل از انجام حریف، همه چکرهای خود را تحمل کنید.
8- برنده شدن یک گام: این بدان معنی است که یک بازیکن همه چکرهای خود را تحمل کرده در حالی که حریف حتی یک کول را نیز تحمل نکرده است. بنابراین بازیکن برنده دو برابر امتیازهایی که مکعب نشان می دهد برنده می شود.
9- برنده شدن یک تخته نرد: این بدان معنی است که یک بازیکن تمام چکرهای خود را تحمل کرده در حالی که حریف حتی یک بار را متحمل نشده است و هنوز حداقل یک چک کننده در میله یا تخته داخلی حریف خود دارد. بنابراین بازیکن برنده سه برابر تعداد امتیازاتی که مکعب نشان می دهد برنده می شود.
10- تخته داخلی: “تخته خانگی” نیز نامیده می شود، این ناحیه ای است که روی تخته وجود دارد، از نقاط 1 تا 6 که در آن شما باید تمام چکرهای خود را قبل از تحمل آنها بیاورید.
11- تخته بیرونی: این ناحیه از نقطه 8 تا 12 ام هیئت مدیره است.
13- Pip: واحدی که در تخته نرد استفاده می شود تا تعیین کند که یک چک کننده از کجا فاصله دارد. بنابراین بازیکنی با کمترین تعداد پیپ در مسابقه پیش است.
14- مسابقه: هدف تخته نرد این است که تمام چکرهای خود را قبل از اینکه حریف انجام دهد، خاموش کنید. بنابراین گفته می شود بازیکنی که با غلتک اعداد بالا با تاس سریعتر مسابقه می دهد، برنده مسابقه است.
15- بازی برگشت: وقتی آنقدر از مسابقه عقب هستید که تنها شانس پیروزی دارید این است که یک یا چند امتیاز را در صفحه داخلی حریف خود داشته باشید و انتظار داشته باشید که یک نقطه را بدست آورید.
16- قانون کرافورد: در حین بازی، قانون کرافورد (که توسط جان کرافورد ابداع شده) می گوید که اگر حریف فقط یک امتیاز با پیروزی فاصله دارد، یک بازیکن نمی تواند مکعب دو برابر را ارائه دهد. بعد از این بازی که بازی کرافورد نامیده می شود، می توان مکعب دو برابر را به طور معمول استفاده کرد.