6 اشتباه معمول در شطرنج که مبتدیان مرتکب می شوند
6 اشتباه معمول در شطرنج که مبتدیان مرتکب می شوند
یکی از رایج ترین مواردی که مبتدیان بازی شطرنج در آن به مشکل برمی خوردند این است که شخص شرکت کننده باید در بازی اول چه کاری انجام دهد. می توان گفت انجام ندادن آنچه که نباید در آغاز بازی انجام دهید به مراتب آسان تر از کاری است که باید انجام دهید. شطرنج مانند تخته نرد اصفهان دو نفر شرکت کننده دارد با این تفاوت که در شطرنج تاس برای آغاز بازی نیاز نیست.
در اینجا 6 اشتباه معمول در شطرنج که مبتدیان هنگام شروع بازی مرتکب می شوند را بیان کرده ایم.
1. عدم کنترل مرکز
کنترل مرکز ضروری است. وسط صفحه شطرنج را مانند یک تپه تصور کنید، هر کسی که سلطان تپه باشد دید بهتری نسبت به تخته دارد. در نتیجه می تواند به راحتی مهره ها را از یک طرف تخته بدون مشکل به طرف دیگر منتقل کند. وقتی روی مرکز تخته شطرنج تسلط نداشته باشید، کنترل صفحه را از دست خواهید داد.
6 اشتباه معمول در شطرنج
برای بازیکنان پیشرفته و حرفه ای، استراتژی های دیگری وجود دارد که از کنترل مرکز برای افزایش سرعت عملکرد و سایر مزایا چشم پوشی می کنند. اما برای هر بازیکن مبتدی کنترل مرکز کاملاً ضروری است.
2. محافظت نکردن از شاه
در اغلب بازی ها، بازیکن شطرنج مبتدی در یک تورنمنت زیر 1400 یک بازی را با افتادن به دام گامبیت ها از دست می دهد. این درحالی است که محافظت از مهره شاه را فراموش کرده و به سرعت مات می شود.
اگر فقط به فکر به دست آوردن مهره های حریف بدون دیدن تصویر کلی هستید، در دام بازیکن روبرو قرار خواهید گرفت. با دیدن تله باید قطعات یا پیاده های خود را در موقعیت غیر بهینه قرار دهید.
ممکن است در حین اینکه در تله افتادید قطعه ای را گم کنید. عدم محافظت از شاه خود می تواند زمینه از دست دادن خیلی سریع موقعیت های یک بازی شطرنج را فراهم کند.
3. گسترش ندادن قطعات
برخی از مبتدیان فیلم ها و استراتژی های شطرنج پیشرفته خاصی را می خوانند. این موضوع باعث می شود گاهی اوقات فکر خود را روی تأخیر در گسترش مهره ها به نفع ایجاد یک حمله خاص از سمت حریف متمرکز می کنند. یک مبتدی نمی تواند از همان ابتدا بازی های پیشرفته و حرفه ای را پیش بگیرد.
حواس پرتی بازیکن مبتدی و تمرکز بر استراتژی های حرفه ای یک موقعیت خوب است که حریف تاکتیک را ببیند، در برابر آن دفاع کند، و سپس در توسعه مهره ها بسیار جلوتر باشد. در حالی که وقت خود را برای جابجایی وزیر و پیاده های خود تلف کرده اید.
برای حداقل 6 حرکت اول شما، هر قطعه ای که در حال حرکت هستید باید از رتبه 1 و 2 شما باشد و در صورت امکان از سایر قطعات توسعه یافته دفاع کنید و هدف حرکت کنترل مرکز باشد.
توسعه مهره ها ضروری است. زیرا به شما امکان تحرک، بازی پویا و حمله را می دهد. هر بازیکنی که از توسعه عقب بماند به احتمال زیاد بعدا دچار مشکل خواهد شد و یافتن مربع های خوب برای قطعات خود سخت می شود. تنظیمات چند حرکتی را برای حملات خود در موقعیت های خوب ذخیره کنید.
4. کپی کردن حرکات حریف
کپی برداری به معنای کپی کردن دقیقاً همان کاری است که حریف شما انجام می دهد. گاهی بدون اینکه تصوری از آنچه می خواهید انجام دهید داشته باشید حرکات حریف را کاملا کپی می کنید و باعث می شود در حرکات بعدی به سرعت دستتان رو شود. این کار به حریف شما فرصت ابتکار می دهد. این بدان معنا نیست که کپی کردن تاکتیک حریف منطقی نباشد، اما به این فکر کنید که چه موقع، کجا و به چه دلیلی کدام حرکات را کپی برداری کنید.
5. حرکت وزیر در اوایل بازی
بیشتر بازیکنان مبتدی به دنبال فیلم های آموزش شطرنج که چگونگی برد بازی را در 5 حرکت آموزش می دهد هستند. سعی نکنید وزیر را در ابتدای بازی حرکت دهید که مورد حمله قرار می گیرد.
مشکل اصلی در مورد انتقال وزیر شما در اوایل بازی این واقعیت است که حریف شما می تواند در هنگام حمله به وزیر، نقاط مختلفی ایجاد کند. اگر ملکه شما به سمت h5 حرکت کند، پس رنگ سیاه می تواند Nf6 را به عنوان حمله به وزیر شما بازی کند.
حرکت دادن وزیر شما را در پیشرفت عقب می اندازد، که باعث ایجاد مشکل در موقعیت شما می شود. زمانی را که صرف جابجایی وزیر خود می کنید، زمانی است که حریف در حال توسعه مهره های دیگر است و تا اینجا نتیجه به نفع او و به ضرر شماست.
6. 2 بار حرکت دادن یک مهره
هر چرخش در شطرنج یک سرعت نامیده می شود و هر سرعت ضروری است. برخی از بازی های شطرنج با یک اختلاف برنده یا از دست می روند. ضروری است که در ابتدای بازی از حمله و گسترش چشم پوشی نکنید تا کنترل خود را به حداکثر برسانید.
به عنوان مثال اگر مهره ی فیل را با دو حرکت پشت سر هم حرکت دهید، یک سرعت را از دست داده اید. زیرا در اولین حرکت می توانستید فیل را به b5 بازی دهید. در حالی که حریف 2 قطعه را در هنگام حرکت شما توسعه داده است. در حرکتی که فیل خود را دو بار منتقل کردید، می توانستید قطعه دیگری ایجاد کنید.در غیر این صورت باعث می شود از پیشرفت عقب بمانید.
به این خطاها در اواسط بازی هم فکر کنید!
نکته ای که اهمیت دارد این است که در اواسط بازی خود نیز باید به این اشتباهات فکر کنید. تأکید می شود که استراتژی افتتاحیه همیشه برای اواسط بازی ارزش دارد.
در زمان شروع مطمئن شوید قربانی این اشتباهات نخواهید شد اما اگر بعداً به اشتباه خود پی بردید، می توانید زمان از دست رفته را جبران کنید و استراتژی خود را متناسب با آن تغییر دهید.
یادداشت پایانی
بنابراین می توان گفت تمام اشتباهات رایج در واقع به یک اشتباه اساسی مربوط می شود یعنی عدم توسعه مهره ها. شما با انجام حرکات کپی کورکورانه، دو بار حرکت دادن قطعات، انتقال وزیر هنگام شروع بازی پیشرفت خود را در ادامه ی بازی از دست خواهید داد.
برای یک استراتژی سریع عجله نکنید، بعداً فرصت این را خواهید داشت که حمله ی حرفه ای خود را انجام دهید. فقط به کنترل مربع ها ادامه دهید و زمینه را برای یک بازی خوب آماده خواهید کرد!