قوانین شطرنج به زبان ساده
قوانین شطرنج
بازی شطرنج بین دو نفر بازیکن که در دو طرف میز قرار دارند، صورت می گیرد. صفحه شطرنج شامل 64 مربع رنگ متفاوت است، از 32 رنگ سفید و 32 رنگ مشکی تشکیل شده است. بازیکنی که از مهره های سفید استفاده می کند، شروع کننده بازی است. خود بازیکنان مشخص می کنند که کدام یک شروع کننده بازی باشند، هر بازیکن موظف است در نوبت خود شروع به حرکت کند. در شطرنج 6 نوع مهره شاه، وزیر، اسب، فیل، رخ و سرباز وجود دارد. هدف بازی شطرنج مات کردن پادشاه حریف است.
تخته نرد نفیس که تولید کننده تخته نرد در اصفهان است، درباره قوانین شطرنج اطلاعات بیشتر در خدمت شما عزیزان قرار می دهد.
نحوه چیدن مهره ها در شطرنج
صفحه شطرنج باید به گونه ای چیده شود که رنگ سفید در قسمت پایین سمت راست قرار داشته باشد :
- ردیف دوم با 8 سرباز پر می شود.
- رخ ها در گوشه صفحه قرار می گیرند.
- وزیر در خانه هم رنگ و شاه در خانه غیر همرنگ قرار می گیرد.
تصویر زیر نحوه چیدمان صحیح مهره ها را نشان می دهد.
طرز حرکت مهره های شطرنج
1- شاه در یک مربع در همه جهات، مستقیم یا مورب می تواند حرکت کند.
2- وزیر می تواند در جهت ستون و عرض و قطر حرکت کند.
3-رخ می تواند به صورت افقی و عمودی حرکت کند.
4- فیل می تواند به صورت مورب در قطر حرکت کند. این مهره در بهترین شرایط می تواند 14 مهره را کنترل کند.
5- اسب مانند حرف “L” حرکت می کند، دو مربع را در یک جهت و سپس در یک طرف دیگر، می تواند طی کند. رنگ مربعی که این مهره در آن قرار داشته نسبت به مربعی که در مرحله بعد داخل آن قرار می گیرد، متفاوت است. مهره اسب تنها مهره ای است که مجاز به پرش روی مهره های دیگر است.
6-سرباز می تواند به صورت مستقیم در ستون حرکت کند.
قوانین گروگان ویژه
جهش دوگانه یک حرکت معمولی در یک مربع است و در یک زمان اتفاق می افتد. همه سربازها اجازه دارند در اولین حرکت، به سمت جلو دو مربع را طی کنند. اگر سرباز حرکت نکرده باشد، می تواند یک یا دو مربع را طی کند، سربازها هرگز مجاز به حرکت به صورت مورب در دو مربع نیستند.
سربازها فقط حق دارند به جلو حرکت کنند، هنگامی که یک سرباز به آخرین درجه می رسد، می تواند به مهره دیگری ارتقا درجه پیدا کند. اگر یک سرباز یک جهش دوگانه انجام دهد و از روی مربعی عبور کند، ممکن است توسط سرباز حریف طوری احاطه شود که انگار فقط در یک مربع حرکت کرده است.
سایر قوانین شطرنج
1-قانون راه اندازی شطرنج : تخته طوری قرار می گیرد که هر دو بازیکن دارای یک مربع روشن در گوشه سمت راست خود باشند. مهره وزیر، بازی را با رنگ خود شروع می کند، وزیر سفید در یک مربع روشن، وزیر سیاه در یک مربع تیره بازی را شروع می کند.
2-رنگ ها : بازیکنان تصمیم می گیرند که چه رنگی را انتخاب کنند، اگر بیش از یک بار بازی انجام شود رنگ ها تغییر می کنند.
3-حرکت های غیر قانونی : اگر حرکت غیرقانونی انجام شود، بازیکن باید آن را پس گرفته و به جای آن حرکت قانونی انجام دهد. اگر متوجه شدید که یک حرکت غیرقانونی در اوایل بازی اتفاق افتاده است، بازیکنان باید به موقعیتی که در آن اتفاق افتاده برگردند و بازی را از آنجا ادامه دهند. اگر این امر امکان پذیر نیست یا بازیکنان نمی توانند در مورد موقعیت توافق کنند، باید به آخرین موقعیت قانونی که بر سر آن توافق شده است بازگردند و در صورت لزوم کل بازی را از سر بگیرند.
قوانین مسابقات شطرنج
قوانین اولیه مسابقات همانند یک بازی شطرنج معمولی است. بازی شطرنج مانند بازی تخته نرد اصفهان توسط دو بازیکن انجام می شود. برای حرکت دادن یک مهره باید فقط از یک دست استفاده کنید و به محض انجام حرکت مناسب آن را بردارید. هنگامی که شما یک مهره را حرکت دادید، برگشتن به عقب یک حرکت غیر قانونی است. در یک بازی، بازیکنی که بتواند شاه را مات کند برنده به حساب می آید و بازی به پایین می رسد.